Sunday, December 7, 2014

Rombak Kabinet Dapur Mertua

Teks: Afdalila Abas

Seminggu dua ini saya kurang sihat untuk fokus menulis, jangkitan sakit mata  kami sekeluarga mengganggu perjalanan penulisan dan hasil karya. Di hambat lagi dengan datelines beberapa ubahsuai kabinet dapur klien, kebanyakannya kenalan-kenalan FB. Alhamdulillah, saya tetap  tersenyum untuk memberi yang terbaik, manfaat buat semua.

Sejak berblog hidup saya agak 'huru-hara' sebab tempahan rekabentuk semakin hari semakin bertambah. Alhamdulillah rezeqi ini  semua  dari  doa dan sokongan kalian  yang  sudi  singgah ke blog ini. 

Sebelum ini saya selalu berangan untuk merekabentuk dapur adik-beradik atau keluarga terdekat  sebagai permulaan menambah portfolio rekabentuk saya, make over sekadar suka-suka. Berkarya. Tanpa disangka, doa itu dimakbulkan. Minggu lalu mak mertua memberitahu hasrat itu di FB. Rupanya mertua juga salah seorang pembaca setia blog ini :) Tambah ku semangat!




SESI PERBINCANGAN
kami hanya berbincang melalui atas talian ; Whatsapp dan fb sahaja, seperti klien-klien lain kerana zaman telah maju. oh tidak, kerana faktor geografi yang menjarakkan kami. Namun hasil karya boleh dihasilkan tanpa perlu saya berada dilokasi tersebut sekalipun.



MASALAH 1 
ROMBAK SEMUA KABINET GANTUNG ATAS 
Untuk rekabentuk dapur yang baru, mereka cadangkan untuk saya utamakan elderly design (rekabentuk yang mengutamakan halangan bagi warga emas) sebagai persediaan awal mereka lebih efisyen beraktiviti setiap hari di dapur di hari-hari lewat usia . Maklumlah mereka berdua takkan serumah dengan kami dan adik beradik lain untuk setia membantu setiap hari dalam urusan di dapur.Semua kabinet  akan direndahkan ke paras boleh capai  dan lebih Universal design (rekabentuk mesra pengguna).Kekalkan barang lama dengan posisi baru. Agak unik, kerana ada yang perlu di alih di bawa turun sahaja dan ada yang perlu dirombak buang.


MASALAH 2
SIRKULASI  TUMPUAN KABINET PULAU
All-in-one untuk memudahkan kerja, mereka minta saya merekabentuk kabinet bertumpu untuk  semua kerja dapur, yang lebih dikenali sebagai  (island cabinet  worktop) kabinet pulau. Pasti pengaruh design enggeris yang menjadi pilihan,  ianya salah satu wishlist idaman mertua. 

Jadi mereka cadang untuk rombak semua kabinet  sedia ada termasuk sirkulasi asal yang berbentuk L. Kebanyakkan rumah di Malaysia berkabinet dapur mengikut susunan L, hampir ke semua rumah. Mungkin lebih ringkas dan lebih menjimatkan  ruang. Namun ruang  dapur mertua sangat luas, cadangan kabinet pulau agak sesuai untuk menggunapakai ruang sepenuhnya.

Contoh kabinet pulau


MASALAH 3 
GABUNG DAPUR BASAH DAN KERING SERTA LAUNDRY
Masalah utama di ruang ini adalah kelembapan dan kurang kemas (bersepah) kerana semua diletak di atas kaunter top. Sinki wet kitchen akan dikekalkan di ruangan laundry, manakala sinki dry kitchen akan di letak sinki satu lubang di kabinet pulau atau hanya sekadar gantikan dengan sinki membasuh tangan di dinding berdekatan tandas dapur.Hanya satu sinki kerja, satu sinki kasual.


MASALAH 4 
JUBIN LAMA LANTAI, KABINET DAN DINDING
Ruang dapur berjubin dinding "fashion lama". Mertua mahu makeover sepenuhnya, kepada warna yang lebih ceria dan cerah. Jubin lama membuatkan dapur kelihatan kelam dan gelap. 


MASALAH 5 
KABINET PARAS LUTUT SAHAJA
Semua kabinet sedia ada dirombak dan digantungkan paras paha dan paras kepala atau mata (eye-level) bagi menjadikan kabinet dapat digunakan dengan lebih mesra pengguna warga emas. Lantai dibiarkan lapang dan kosong pada paras dibawah lutut.Lebih pengudaraan dan dapat mengelakkan kelembapan dalaman kabinet.



MASALAH 6
PENGURUSAN POWER TRACK ELEKTRIK SETEMPAT
ke semua alatan elektrik seperti petisejuk,dep freezer dan kerja-kerja menggunakan gajet electrik difokuskan ke satu tempat, bukan lagi bercampur di ruang kerja kabinet atas atau bercampur aduk di kabinet pulau (akan datang). Semua disusun lebih bertumpu dan memudahkan aturan sistem servis wayar elektrik dan paip yang sistematik.



MASALAH 7
KONTRAKTOR TEMPATAN
Saya belum kenal lagi kedai yang baik dan harga berpatutan jika di Kelantan. Saya mencari harga yang murah berbanding kedai kabinet dapur yang lain, sesiapa boleh rekomen kedai kabinet dapur di kelantan untuk saya? atau mana-mana kontraktor dapur yang bermanfaat untuk klien-klien saya? 

Rumah mertua , kalau boleh saya mahu ia dihasilkan dengan sebaik mungkin bagi menyenangkan kehidupan kedua mertua saya. Itu saja yang mampu saya tolong dari jauh di rantau orang. Harapnya hasil ubahsuai pasti memuaskan. 



KHIDMAT MAKEOVER ,   DEKO BAJET ,   DEKO EXPRESS
Bagi sesiapa yang inginkan khidmat Makeover sebegini, untuk dapur ibu bapa, mertua adikberadik, kafe atau kedai atau pantry pejabat, mahu pun dapur sendiri boleh terus hubungi saya untuk dapatkan rekabentuk  dan idea penyelesaian.

Bukan hanya dapur, ruang lain pun boleh. 
Janji, tanya apa-apa saja, saya cuba membantu berkongsi manfaat.
Insyaallah saya cuba jawab.  


Sebarang pertanyaan, sila email ke : nurafdalilabas@gmail.com 

-------------------------------------------------------

Pelukis bangunan, ruang dan seni
FB: afdalila abas atau fb: afrchitect.co


0 comments :

Post a Comment