Friday, December 12, 2014

Tip Memilih Lampu

Teks: Afdalila Abas

Pensyarah saya di UIAM, Dr Srazali Ariffin,  Jabatan Senibina adalah salah seorang Graduan PHD dengaan kajiannya mengenai pencahayaan ruang. Saya suka perkongsiannya mengenai ruang dan cahaya. Kami selalu dinasihatkan untuk sambung belajar dan mendalami satu-satu aspek senibina dengan arif.Supaya menjadi PAKAR, rujukun ramai dan dapat menyebarkan ilmu. Sepertimana beliau, membuat Kajian khas pencahayaan ruang. 

Ini bukanlah perkongsian dari dia.
Tapi inspirasi saya untuk berkongsi entri kali ini.


SETIAP ruang memerlukan kaedah penyelesaian pencahayaan berbeza. Baik ruang tamu, bilik tidur mahupun ruang penyimpanan bawah tanah, pelan pemasangan lampu harus dipasangkan mengikut kesesuaian dan keperluan ruang.



Tip Memilih Lampu

 # Untuk menjadikan ruang sempit nampak luas, kita disyor memasang lampu pencahayaan ke atas di sudut strategik di lantai.


 # Bilik luas nampak selesa dengan pilihan lampu dinding bercahaya malap.

 # Jika kita menjadikan lampu hiasan candeliar sebagai titik tumpu ruang, pastikan tiada sebarang lampu tambahan ditempatkan berdekatan. Ini kerana lampu ini berpotensi menenggelamkan keindahan candeliar itu.


 # Lampu dengan pencahayaan boleh laras (dime mode) membantu menyenangkan hidup. Ia membenarkan kita mengawal jumlah cahaya mengikut keperluan pada sebarang masa dan tempat.


 # Lampu pendarfluor lebih baik berbanding bercahaya terang kerana mampu menjimatkan sehingga 70 peratus kos elektrik. Tidak dinafikan harganya lebih mahal, namun jangka hayatnya 10 kali lebih panjang daripada lampu bermentol pijar.


 # Sediakan jadual membersih lampu. Mencucinya secara berkala menghasilkan kaca jernih yang mampu menyediakan impak cahaya berkesan.


 # Penyediaan lampu landskap berbeza dengan pencahayaan untuk dalam rumah. Pelan pemasangan sempurna mengkhususkan satu atau dua lampu reka bentuk menarik untuk ditempatkan di pusat tumpuan laman disusuli beberapa lampu lain di sekeliling kawasan itu.


 # Sebagai langkah keselamatan, semua lampu dan kabel laman rumah ditentukan berjarak sekurang-kurangnya dua meter daripada kolam ikan atau kolam renang.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Pelukis bangunan , ruang dan seni
Afdalila Abas


1 comment :

  1. If you're attempting to lose kilograms then you certainly need to start following this brand new custom keto diet.

    To create this service, licensed nutritionists, fitness trainers, and cooks united to develop keto meal plans that are productive, decent, economically-efficient, and enjoyable.

    From their grand opening in January 2019, 1000's of individuals have already remodeled their figure and well-being with the benefits a professional keto diet can give.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones given by the keto diet.

    ReplyDelete