Tuesday, September 9, 2014

Kaunselor Susu Ibu bagi Wanita di Lapangan Binaan

Susu Ibu adalah susu manusia  I  teks: afdalila abas

Aktif menjalankan kerja-kerja amal dan program kemanusiaan dalam komuniti membawa saya mendalami pelbagai cabang ilmu. Peluang yang ada tidak akan saya sia-sia kan. Mempelajari skop ilmu keibubapaan alami sesuatu yang tidak pernah saya bayangkan, memandangkan ia adalah ilmu atau propaganda orang dewasa, siapalah yang akan ambil kisah sehinggalah mereka mempunyai anak dan paling kisah, sekiranya kita mempunyai ilmu dan minat.

Keibubapaan alami adalah seperti mengendong bayi,  home schooling , pemakaian lampin pakai buang yang mesra alam dan lain-lain. Menyusukan bayi dengan susu ibu adalah salah satu daripadanya. Keibubapaan alami bukanlah sekadar trend hangat-hangat tahi ayam, ia adalah satu kempem memperkasakan fitrah manusia dengan matlamat ilmu kemasyarakatan sosiologi.

Beberapa tahun lepas, saya banyak belajar  mengenainya dari viral di intenet dan majalah keibubapaan sahaja. Sumber yang terhad dan kekurangan majlis ilmu keibubapaan dalam komuniti di sabah menjadikan ia tajuk yang belum mendapat sambutan hangat. Sehinggalah saya mendapat peluang menjadi organizer Parenting Expo 2012 , julung-julung kali diadakan di Malaysia Timur. Seingatnya dikhabar media sebagai yang terbesar diadakan, maklumlah kali pertama diadakan.
Di expo saya ditugaskan menjaga perjalanan program pentas untuk ibu menggayakan pengendongan bayi dan booth pakaian bayi dan perihal penyusuan susu ibu serta accesories ibu mengandung. Saya turut menjadi model menggayakan gajet pengendong SSC Boba 3G saya di atas pentas. Ramai sukarelawan dari ibu-ibu sekitar kota kinabalu turun menjayakan expo ini.




Dari expo ini saya didedahkan kepada penyusuan eklusif  oleh kenalan baru , seorang selebriti Dynas Mokhtar. Dia mengingatkan saya tentang kepentingan dan aplikasi SS dan DD . Pada awalnya saya agak kebingungan, apakah itu DD dan SS ? kerana saya tidak mengetahui apa-apa teori penyusuaan kecuali hanya memberikan bayi saya yang ketika itu berumur genap 3bulan, susu percuma dari tubuh manusia yang saya ada.

Saya berkenalan dengan mentor-mentor hebat Puan Zainab dan Puan Asma Moin dari Mentor penyusuan susu malaysia, mentor hebat Puan Kamariah, pengasas Kaunselor Penyusuan Malaysia dan pemilik susuibu.com. Beberapa hari di sana memberi pendedahan luarbiasa kepada perspektif saya akan keibubapaan alami kepada komuniti sejagat. Mereka memberi inspirasi buat saya untuk mengangkat martabat susu ibu dan kepentingan penyusuan susu manusia.

Saya diajak untuk sama-sama berdaftar menjadi kaunselor penyusuan memandangkan saya dilihat cukup membantu dan ghairah menyebarkan kebaikannya kepada orang awam di meja konsultasi ketika expo dijalankan. Kaunselor penyusuan adalah satu gerakan NGO mengiktiraf ibu-ibu sebagai perunding mendidik penyusuan dengan jayanya kerjasama  dari kementerian kesihatan Malaysia dan kumpulan proaktif ibu-ibu yang memperkasakan kempen kesedaran penyusuan.

Susu ibu satu anugerah !

-----------------------------------------------------------------

Setelah 2tahun saya berusaha dan berjaya, hari ini saya mencari :

Ibu-ibu yang bekerja di lapangan projek binaan, pelantar minyak, kilang dan kerja-kerja berat (heavyduty) sebagai arkitek, c.o.w, site project, project manager, lecturer, engineer , researcher dan technician, yang sedang mementingkan keperluan susu ibu kepada bayi yang baru dilahirkan, saya dan kumpulan kaunselor susu ibu (khas kerjaya dalam bidang J ) mengajak ibu-ibu berkongsi matlamat penyusuan penuh susu ibu.
Hubungi kami di fb dan tinggalkan no hp anda. Layari susuibu.com untuk info ringkas. Kami Bantu, memberi sokongan(peer support) , tunjuk ajar, dan bimbingan. Lokasi seluruh malaysia. (luar negara pun boleh)

Alhamdulillah, atas inisiatif peribadi beberapa tapak site projek dan lawatan ke pejabat membantu ibu-ibu (niat suci lagi murni) , telah di lawati untuk sesi bimbingan. 

Offline dan online.


Anda mahu, kami bantu!

0 comments :

Post a Comment