Saturday, September 6, 2014

Hobi Pakai Duit atau Hobi Buat Duit

Hobi Berstrategi  I Teks: Afdalila Abas

" Tujuan hobi adalah untuk memenuhi minat dan mendapat keseronokan, bukan mendapat pulangan. "
Sumber di atas saya perolehi dari wikipedia.com, anda setuju? Tanpa pulangan?


Ada hobi percuma dan ada yang memerlukan belanja. Sebagai contoh, hobi mengumpul setem adalah percuma jika sekadar mengumpulkan setem terpakai, tetapi ia bertukar menjadi hobi yang memerlukan belanja apabila pengumpul jemu dengan kesukaran mendapatkan pelbagai setem secara percuma. Pelbagai jenis setem yang menarik perlu dibeli, malah setem yang baru terbit harganya mahal.

Memancing adalah hobi yang memerlukan belanja dan menghasilkan pulangan. Belanja diperlukan untuk membeli alat pancing utama seperti joran dan umpan, alat pancing sampingan seperti bot, khemah, lampu dan sebagainya. Pulangannya adalah ikan dan hadiah pertandingan memancing.

Percuma,  belanja dan pulangan, 3 elemen penting untuk kita kongsikan mengenai hobi kebanyakkan kita hari ini, terutama hobi saya. Kongsikan sekali hobi anda, dan apa pendapat anda tentang hobi anda di ruangan komen dibawah.

Status bekerja dari rumah mendatangkan hobi berniaga sebagai hobi wajib pada sekumpulan besar komuniti dunia. Samada berniaga barang sendiri atau hanya 'dropship' barangan yang ada dipasaran. Istilah dropship diberi maksud menjadi agen urusniaga pada pelanggan atau pihak ketiga untuk barang niaga dari pihak kedua, kemudian pihak kedua menguruskan penghantaran barang atau penyediaan barang siap tersebut.

Emaklah orang yang membuatkan saya sangat-sangat berterima kasih kerana hari ini saya bangga berhobikan apa sahaja jenis perniagaan yang saya jalankan. Terima kasih mak!

Dulu kami kecil-kecil seawal darjah dua, emak akan memberi coklat wafer pelbagai perisa, strawberi, coklat,coffe dan ada macam-macam variasi snek lagi kepada kami adik beradik, untuk kami jual di sekolah masing-masing pada harga lebih dari modal . Jumlah untuk dijual hanya perlu mengikut kemampuan kami, dan saya selalu ambil satu sahaja. Saya gusar, siapalah yang akan beli nanti ? selalunya saya akan makan dan ganti sahaja balik duit emak. Hobi ketika itu belanja kawan-kawan, poket teballah katakan. 

Bila emak tidak yakin yang saya pandai cari duit sendiri, saya rasa terpukul. Maka dari situlah saya mula mempengaruhi diri untuk buktikan pada emak, saya pun boleh jika berusaha. Emak, saya pun usahawan juga!  ketika itu saya darjah tiga.Saya tiada modal, saya malu jual coklat wafer yang emak bekalkan, ego. Tapi saya ada idea.

Ceritanya, saya hanya mampu adakan pertandingan pada rakan-rakan sekelas, 3 Zamrud. Tanpa modal diperlukan. kategori melukis dan mewarna. Siapa malas melukis,boleh warnakan sahaja. Siapa yang kreatif,boleh mewarna dan melukis sama. Setiap penyertaan wajib mengambil 2 bahagian , setiapnya 50sen satu. Lukisan tersebut saya hanya lukis sendiri (itu kepakaran saya) dan jadikan salinan A4 menggunakan printer dirumah. Hadiahnya sedozen kek Apollo rm4 dan sebotol besar minuman gas  rm3 harga ketika itu. Mampu milik dan saiz hadiah hamper yang mengujakan. Saya intai siap-siap harga di kedai runcit depan rumah. Pemenang pertama sahaja mendapat hadiah. Saya sudah lupa apa tema yang saya berikan.

Penyertaan diberi masa selama seminggu sahaja. Suhaila Zainal Abidin (sekarang dia menjadi doktor pergigian di klinik kota bharu) memenangi pertandingan ini, jurinya adalah kakak sulong saya. saya tidak pasti emak bangga atau tidak ketika itu. Hasilnya hobi baru saya iaitu berniaga menjadi mula seronok, kerana saya gabung dengan minat saya iaitu melukis, mengkritik dan merancang sesuatu ala-ala 'organizer'.

Ingat tak watak  Mail dalam upin ipin ? Seringkali saya tersindir dengan wataknya, tapi hanya saya (oh suami pun sama!) memahami unsur wataknya yang kreatif dan bijak mengambil peluang. Anda rasa apa yang saya rasa?
Jika jawapannya ya, itulah 'clue' untuk anda tahu bahawa kita adalah entrepeuneur!


2 seringit .

Hobi apabila digabung jalin dengan minat-minat yang lain akan menghasilkan tiga unsur tadi, sesuatu yang percuma, sesuatu yang perlu dibelanja dan sesuatu yang memberi pulangan. Kita sebenarnya yang akan tentukan mana yang akan lebih diutamakan. Inilah yang saya namakan strategi hobi atau hobi berstrategi. 



 Af-rkitek atau Ch-af ?

Secara ringkas, saya kongsikan hobi kami suami isteri. Hobi suami ialah memanah tradisional. Dia turut mula mengajar bagaimana memanah kepada kawan-kawan dan pelajar di sekolah-sekolah secara berbayar. Kelas memanah perlukan alat-alat memanah. Siapa akan tolong jual? Begitu juga saya dengan kelas renang bayi.  Kelas-kelas masakan dan baking yang saya adakan pula, bukan kerana saya sepandai chef, tetapi gajet dapur yang saya beli ini cukup bagus dan memudahkan ibu-ibu memasak dengan cepat, gerenti jadi dan mahir semudah ABC. Sesedap air tangan isteri. Maka siri gajet dapur yang digunakan itu pula yang terjual sama. Hobi 3 dalam 1, menarik bukan? 

Sesiapa pun kita, kita boleh mempunyai variasi gabungan hobi yang berstrategi . Selagimana jiwa kita berusaha untuk mencapai erti hidup pada memberi :)



0 comments :

Post a Comment