Saturday, September 20, 2014

Beli belah atas talian


Beli Belah Atas Talian  I  Teks : Afdalila Abas


Kata orang , kalau tidak ke kedai maka bolehlah kita jimatkan duit.
Kata orang, kalau tidak keluar cari makan, alamatnya kebulur lah kita.

Bagi saya itu semua kata orang dulu-dulu. Hari ini, saya ajak anda senyum sama-sama. Senyum sinis. Hakikatnya kini, duit dan barangan boleh bertukar milik di mana-mana dan bila-bila masa :)


Dunia di hujung jari.

Pernah tengok episod bertajuk Usahawan Muda dalam siri animasi Upin dan ipin? bagus untuk pendedahan pada anak-anak kita. Suka saya kongsikan disini , penceritaan animasi tersebut dimana watak salleh mengajarkan Mail dan upin ipin akan selok belok berjual beli atas talian. Berkongsi pengalaman bisnes di dunia maya tanpa sempadan. Apa saja dapat dijual dan dibeli dengan satu klik, jika ada penjual dan pembeli yang sudi. Everyone can sale and shop!

Masih ingat belian atau jualan pertama kalian?
Belian pertama saya atas talian ialah tiket pergi balik penerbangan domestik tambang murah pada tahun 2003. Hampir ketagih dibuatnya. Bayangkan tiket semurah rm1 sahaja! Saya berjaya dan setia membeli beberapa tiket lain lagi dengan harga istimewa, sungguh teruja!


Belian barangan pertama?
Lupa langsung, terlalu banyak yang telah saya beli secara online, terutama barang bayi kerana saya agak kekok di mana untuk saya membeli belah di pasaran tempatan sabah ketika setahun pertama berpindah ke sini. Barang yang masih segar dalam ingatan saya ialah set bersalin Tropical herbs dari Amway yang susah dicari di pasaran luar hingga terpaksa saya beli melalui internet. Rezeki bayi buat kami, kami di beri hadiah promosi pembuat salad serbaguna yang sangat membantu kerja dapur saya hingga ke hari ini. Hari ini saya memudahkan ibu-ibu berpantang mendapat set bersalin tersebut. Apalagi, melalui jualan atas talian juga! 


Facebook : Little caliphee

Belian online memerlukan kita komunikasi 2hala yang jelas, kepercayaan yang tinggi dan taruhan harapan penuh rasa waspada. Perlu juga kita dapatkan saranan dari pihak luar atau respon pelanggan terdahulu yang sudah ada pengalaman berurusniaga dengan pihak penjual. Ini memudahkan proses jualbeli berjalan lancar. Sampai sekarang saya tidak sangsi untuk terus menjadi pelanggan yang setia atas talian, alhamdulillah. Pelanggan bijak perlu sentiasa peka dan berstrategi membuat semakan latar belakang bagi mengelak mudah ditipu.

Pasaran online mengambil tempat yang pertama dalam dunia beli belah hari ini di Malaysia. Kemudahan melayari internet melalui permilikan gajet telekomunikasi oleh hampir setiap individu, memudahkan banyak urusan kehidupan, hassle free. Pasaran online meluaskan ruang dan peluang perniagaan. Dunia tanpa sempadan.
Rugi sekiranya alang-alang kepalang mengambil peluang keemasan ini, saya mengambil keputusan aktif berjual di laman sosial ketika masih belajar. Saya mengambil upah membuat kek coklat kukus dan menjual tepung-tepung kek segera pelbagai perisa sebagai produk pertama. Layari laman facebook : cakecawan

Kepuasan hati pelanggan memberikan impak positif kepada bisnes. Pelanggan terus setia berurusniaga lebih-lebih lagi bilamana urusan dipermudahkan. Produk makanan agak evergreen, tidak akan pernah lapuk ditelan zaman.
Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut, senang hati !

0 comments :

Post a Comment