Thursday, September 18, 2014

Rumah dia, rekabentuk bersama

Upah Rekabentuk  I  Teks : Nur Afdalila


"Nanti kau design rumah kami tau. "

"Bolehlah nanti kau buatkan rumah kami. "

"Dapur kami ni nanti kau bolehlah tolong ubahsuai. "


Bilamana ditanya saya belajar dalam bidang apa, pernyataan atau soalan di atas akan menjadi pakej ayat susulan. Sejak dari seawal tahun satu pengajian di universiti lagi, tidak kira dari jiran tetangga, kawan-kawan, ahli keluarga dan sanak saudara hatta sekalipun adik beradik sendiri masing-masing mengimpikan konsultasi rekabentuk ruang idaman atau rumah impin mereka untuk saya realisasikan.  Tinggal adanya tanah sendiri atau rumah sedia ada untuk direnovasi.

Saya turut gusar, bila rekabentuk saya diguna pakai oleh keluarga terdekat terutama ibu bapa dan adik beradik saya, apakah pujian atau kritikan akan berterusan sepanjang zaman? Maklumlah keperluan rekabentuk rumah terutamanya bahagian dapur, amat memerlukan penelitian dan memenuhi kehendak pelanggan bergelar ibu ala-ala memudahkan kerja seorang jurutera atau chef domestik setiap rumah. Tetapi nyata setakat ini hanya saya yang banyak mengkritik dan memuji rumah dan rekabentuk dapur di sekeliling saya, terutama rumah sendiri dan rumah saya di kampung. Jurutera domestik adalah istilah lain bagi suri rumah. Rujuk laman ini Domestic engineer :)

Awal semester pertama pengajian, kakak perkenalkan adiknya ini kepada seorang anggota polis di Gombak.  Dia yang baru bebarapa bulan berkahwin menginginkan saya merekabentuk rumah pertama yang berkonsepkan laman melayu dengan aplikasi verandah dan passive cooling, iaitu pengudaraan alami semulajadi dan aplikasi cross ventilation ,iaitu pertukaran udara keluar masuk semaksimun yang mungkin dari segenap penjuru rumah. walaupun layout rumah tersebut sangat ringkas tetapi saya suka ideanya yang mengetengahkan rekabentuk rumah melayu idaman. Rumah ini hanya sempat saya siapkan layout draf awal sahaja dan sediit kosultasi kedai kopi. kemudian dia dipindah balik ke kampung halamannya Sarawak. rumah tersebut telah siap dibina dengan diubahsuai oleh kontraktor tempatan upahannya.

Semester seterusnya, saya berkenalan dengan rakan sekelas saya di universiti, seorang yang berkerjaya sebagai seorang peguam dan ketika itu sedang menyambung pelajaran peringkat ijazah muda kali ke tiga. Rajin belajar orangnya. Kematian isterinya beberapa tahun lalu ujarnya membuatkan dia nekad mahu rumahnya direnovasi, kerana tidak selesa mengimbau memori bersama yang sedikit sebanyak menggangu emosinya.  Dia mengajak saya ke rumahnya untuk direnovasi di Taman setiawangsa, Jalan Enggang 1. Rumahnya cukup siap sempurna membuatkan saya sedikit buntu untuk mengubahnya, rumah orang berkemampuan pastinya sudah cukup lengkap. Tugasan yang diberikan untuk menambah bilik solat sebagai ruang penyambut tetamu. Dia banyak mengadakan majlis zikir dan doa selamat sejak pemergian isteri tercinta. Ruangan tersebut meluaskan ruangan tetamu untuk kelangsungan majlis pada masa akan datang, sekaligus mendekatkan dia dan anak-anak kepada aktiviti ibadah.

Dia turut sekaligus meminta saya merenovasi rumah singgahannya yang berada tidak jauh dari kawasan rumah kediamannya dengan konsep laman dan taman bunga. Mengguna pakai pergola dan gazebo di ruang courtyard, laman di ruangan tengah rumah yang tidak berbumbung. Rekabentuk ini sempat dikonsultasi beberapa kali. Saya tidak pasti ubahsuai sudah dijalankan atau belum . konsultasi ubahsuai banyak kali tergendala atas hal-hal peribadi. Baru-baru ini sahaja dia baru melangsungkan majlis perkahwinan keduanya. Alhamdulillah.

Mak suka memperkenalkan saya kepada kawan-kawan dan sahabat baiknya. terutamamereka yang sedang menyiapkan rumah dan dapur mereka. Salahseorang sahabatnya memonta pertolongan saya untuk konsultasi rekabentuk dapur. Dapur yang di inginkan adalah island type atau senang dikenali sebagai kaunter bar dan pulau  atau ruang kabinet tambahan.
 Rekaan dapur berkonsepkan moden cetusan ala Eropah banyak menggunakan aplikasi ini. Maklumlah sekarang ibu-ibu gemar akan trend semasa iaitu konsep ala-ala enggeris.




Setiap kali cuti semester, saya pasti internship di firma-firma akitek, saya memilih untuk bekerja di kampung halaman, BRI-KotaBharu (bandaraya islam kelantan) . Ini memenuhi permintaan dan nasihat ayah untuk belajar aplikasi pembangunan berteraskan binaan rekabentuk islam. Saya hanya bekerja sambil belajar untuk menambah ilmu dan kemahiran asas senibina, saya seorang yang suka belajar dan sentiasa mahu memuaskan rasa ingin tahu , apa ada pada dunia berkerjaya.




Sambil bekerja saya  dirisik oleh beberapa kenalan bisnes untuk membantu mereka membuah rumahkeduaketiga mereka. Saya mengambil kesempatan yang  ada bersama pekerja-pekerja  senior di pejabat membuat kerja sambilan sebagai hobi masa lapang sambil belajar menguruskan servis senibina secara persendirian. Salah seorang rakan kami, inginkan rumah villa yang besar untuk isteri keduanya. rekabentuk semuanya sudah siap dia lakarkan,tinggal kami bantu draf kan sahaja. Dukacita konsultasi seterusnya terus-menerus tergendala,tidak dapat diteruskan. Tidak dapat saya agak apa masalah pelanggan tersebut. Namun saya kecewa kerana kerja draf sudah bergerak separuh jalan.

0 comments :

Post a Comment