Friday, September 26, 2014

Bukan main buat, tidak main letak .

Rekabentuk bukan sebarang binaan  |  Teks: afdalila abas

Tanpa had. satu ayat yang cukup lazim memberi gambaran kreativiti. Begitulah juga rekabentuk binaan. Apa yang kita semua perlu tahu rekabentuk mempunyai banyak kategori dan konsep. Juga ikutan semasa dan tema serta gaya. Rekabentuk boleh dihasilkan mengikut kehendak seadanya, namun hakikatnya, yang akan direalisasi perlu jua mengikut kedapatan sumber sedia ada.

Kehendak manusia perlu ada yang memberi panduan. Tanpa panduan berlakulah salah guna. Di sini lah peranan arkitek, sebagai perekabentuk binaan mengikut garis-garis panduan dan keperluan yang ditekan oleh pihak-pihak berwajib serta mengikut tabii kehidupan dan gaya hidup yang memberi fungsi kepada ruang rekaan.
Apa yang membezakan rumah binaan biasa dan rumah yang binaanya direka oleh arkitek ialah sentuhan ilham dan estetika yang diketengahkan berdasarkan prinsip dan teori senibina.

Cuba jawab soalan dibawah.
Jom kita belajar sama-sama.
1) Senibina islamik adalah dengan menghias ayat Quran pada dinding sebagai hiasan kekal ?

2) Senibina moden menggunakan komponen-komponen elektronik? atau bahan kaca?

3) Senibina hijau alam sekitar menanam pokok dan rumput di atas bumbung rumah?

Jika jawapan anda Ya. Pastinya kerja mudah untuk merekabentuk apa jua binaan sesuka kita. Hakikat sebenar jawapannya adalah , Mungkin atau Tidak perlu.

Bila ada yang bertanyakan saya sesuatu mengenai duduk letak atau komposisi apa-apa bahan dekorasi yang baru dibeli, ditempah dan dibuat untuk rumahnya, ia sukar dijawab satu persatu semudah memberi arahan. Asbabnya komposisi senibina ini ialah sesuatu yang bersifat holistik iaitu menyeluruh. Persekitaran dan konsep keseluruhan perlu dititik beratkan sekali. Itulah bezanya nasihat  dari yang pakar dengan pandangan orang biasa.
Bukan main buat, tidak main letak!

Dapatkan nasihat dekorasi Rumah Muslim percuma dari saya dan dapatkan rekaan kaligrafi kufi di atas ini sebagai cenderamata kepada 10 orang terawal.

0 comments :

Post a Comment