Sunday, October 19, 2014

5 Tips mencerah ruang tamu tanpa lampu!

Ruang tamu adalah ruang yang penting. Ia adalah ruang utama setiap rumah. Adakalanya ruang tamu sempit disebabkan oleh perabot dan barangan di dalam rumah yang memggelapkan ruang dan tampak kurang berseri.

Warna cat yang cerah
Pilih penggunaan warna cat putih, cat bertona kuning air atau biru cair pada dinding, ia meluaskan dan mencerahkan ruang. Tambahkan juga aksesori bantal atau pasu bunga berwarna terang. Contoh warna merah, jingga atau hijau.



Kertas dinding bertona cerah
Kawasan dinding yang menjadi tumpuan berdekatan atau bertentangan tingkap perlu diutamakan apabila kertas dinding digunapakai. Pastikan kertas dinding cerah dan corak bervariasi. Ia menjadikan ruang tamu yang sempit tampak luas dan cerah.





Perabot atau bahan dekorasi yang berkilat
Bahan berkilat memantulkan cahaya ke dalam segenap bahagian.Guna pakai satu atau dua perabut , meja atau bahan dekorasi dari material besi atau kaca. Letakkan di bahagian yang banyak menerima cahaya sesuai untuk bahan berkilat memantulkan cahaya.








Cermin gantung atau material cermin pada kabinet
Cermin yang diletakkan pada bahagian strategik mencerah dan meluaskan ruang.  Cermin juga boleh ditambah pada pintu atau bingkai kabinet pasang siap. Cermin gantung memantulkan cahaya ke ruang tamu tampak dua kali ganda lebih luas. Pilih dinding yang menerima pencahayaan lebih untuk cermin yang lebih besar.




Lantai dan hamparan yang cerah
Pilih material permukaan lantai seperti jubin, marmar dan kayu yang cerah. Hamparan pula, utamakan permaidani atau tikar berwarna cerah yang menaikkan seri tampak menarik dan terang.



----------------------------------
Pelukis bangunan, ruang dan seni
Afrchitect@gmail.com
Nurafdalilabas@gmail.com

0 comments :

Post a Comment