Sunday, September 7, 2014

Nota Maya untuk Semua


Nota Akademik untuk semua  I  Teks: Afdalila abas 




Hari yang lepas,  saya dihubungi oleh seorang pensyarah,Cik rufaidah , pensyarah baru (saya tak kenal.) program hiasan dalaman dari kolej tempat lama saya mengajar . Dia menghubungi saya untuk mendapatkan nota-nota yang pernah saya buat dan rujukan-rujukan yang telah diguna pakai pada semester akademik yang lepas-lepas. Kata beliau keadaan komputer ribanya yang sedang bermasalah menyebabkan rujukannya semua sudah hilang begitu sahaja.



Tinggal kenangan. Tak dapat saya bantu.


Setelah nekad berhenti dari mengajar,  saya dermakan semua buku-buku  dan majalah-majlah kesayangan saya untuk mereka, pelajar-pelajar guna dan lebih bermanfaat jika terus digunakan. Anak kecil ini masih setahun jagung, belum pasti dia berminat menggodek buku-buku senibina ibunya di hari kemudian, walaupun sesetengah buku harganya ratusan, namun ilmu bukan untuk tatapan hiasan dekorasi di rak buku di rumah. Itu prinsip saya. Tapi ada juga yang diberi pinjam, sampai masa akan saya rindu, untuk merujuk hal-hal teori tertentu, siapa tahu.


Penggunaan gajet kini semakin mendapat perhatian pelajar malah kebanyakan pelajar
memiliki smart phone atat tablet. Nota-nota yang saya  fotostat ibarat bakal origami yang akan ke tong sampah. Pelajar juga tidak gemar membawa nota modul yang tebal dan berat ke kelas setiap hari. Jadi semua senang apabila aplikasi nota maya  diguna pakai di internet dan senang disimpan secara 'cloud' atau kod 'android'. Dapat diambil dari mana-mana tempat.  Wah, canggihnya sistem sekarang. Sangat canggih. Sewajarnya semua pelajar di alaf baru yang serba moden berpeluang berjaya semudah ABC .  

Namun saya masih teringat kebiasaan pelajar-pelajar di kolej,  beberapa hari sebelum peperiksaan  atau persembahan rekabentuk, barulah tergopoh-gapah mencari nota, mayala katakan. Hanya dihujung jari, langsung tidak berada dalam kepala! ops, ingatan mereka.  Ada yang santai hanya menghantar sms sahaja pada pensyarah minta tolong pensyarah untuk email kan semula. oh, agak biadapkan. Begitulah antara rencah pelajar sekarang, ramai yang acuh tak acuh terang-terangan. 


Zaman kami di kampus dulu, memburu nota bagaikan  emas. Terpaksa belanja kawan-kawan untuk dapatkan nota yang mereka salin didalam kelas atau dibuat khas. Ada pula nota yang misteri, apabila sesetengah pelajar mendapat nota istimewa dari pensyarah, jika mereka rajin  ulangkaji dan mencari peluang diskusi bersama-sama. Oh, rindunya zaman nota-nota fotokopi memenuhi meja. Buku-buku menjadi alas tidur untuk menyembam wajah bersilih ganti pipi, kanan dan kiri.

Perpustakaan maya tidak mungkin sehebat pengalaman perpustakaan yang penuh dengan buku-buku fizikal. Saya mengimpikan Malaysia untuk turut mempunyai pusat sumber senibina ala-ala seperti Architectural Association(AA), London.  Sebuah pusat sumber untuk teori-teori senibina dunia dikaji, dipelajari dan diterokai. 





Impian lebih besar bagi saya, menjadikan blog ini sebagai data rujukan untuk nota-nota senibina dan rekabentuk  serta menjadi titik rujuk awam mengenai senibina dan aplikasinya dalam kehidupan ramai.

Terima kasih Puan Masayu Ahmad, pengasas ABDR atas sumbangan ideanya semalam yang turut memberi inspirasi kepada saya. Ideanya menyokong saya sepenuhnya untuk meneruskan cita-cita mengumpulkan nota maya untuk bakal pelajar yang berminat menyambung pengajian dalam bidang senibina, tips belajar senibina, tips rekabentuk untuk semua, dan aspirasi rekabentuk.

Nantikan info nota-nota maya dari saya.

1 comment :

  1. Salam perkenalan.
    kak ayu setuju ttg idea nota maya.

    *akak juga berada dlm "zaman" yg sama.. bergelumang dengan nota "physical". Buku dan nota adalah "bantal" paling empuk dibuat tidur heheheh.

    ReplyDelete